Nike en Martine Rose verleggen grenzen tussen sport en gaming

Nike en de Britse ontwerper Martine Rose slaan opnieuw de handen ineen met een vernieuwende visie op sport. Hun nieuwste samenwerking – de Nike x Martine Rose Sport-collectie – verkent de raakvlakken tussen gaming, competitie en expressie. De lijn, die wereldwijd verkrijgbaar is vanaf 30 oktober 2025, richt zich op de moderne atleet: verbonden, creatief en gedreven door precisie.

Gaming als nieuwe arena

De collectie viert de gamecommunity als volwaardige sportarena, waarin spelers net als atleten worden neergezet – als moderne helden met focus en vaardigheid. Volgens Rose weerspiegelt gaming de evolutie van sport: “Gaming is een nieuwe lens waardoor we naar sport kijken. Het is democratisch, inclusief en vol energie.”

De samenwerking bouwt voort op een achtjarige relatie tussen Nike en Martine Rose, waarin beide merken de grenzen van conventionele sportkleding blijven verleggen.

Van LAN-party tot lifestyle

De ontwerpen zijn geïnspireerd op de sfeer van LAN-party’s uit de jaren 90, de eerste grootschalige gamingevents waar fysieke ontmoeting en digitale competitie samenkwamen. Deze nostalgische invloeden worden gecombineerd met Nike’s sportieve erfgoed en Rose’s kenmerkende mode-esthetiek.

De collectie omvat voetbaltenues, hoodies, shorts, een fleecebroek en een waterafstotende skiparka – een moderne herinterpretatie van een klassiek Nike ACG-jack uit de jaren 90. Ook bevat de lijn een crossbodytas, ontworpen met functionaliteit en stijl in gedachten.

Shox MR4: sport en stijl samengebracht

Een van de blikvangers is de nieuwste versie van de sneaker Shox MR4 – een evolutie van de iconische Shox R4, nu in de vorm van een muiltje met verhoogde hak en vierkante neus. Dit vernieuwde silhouet combineert performance met mode en past naadloos bij de rest van de collectie.

Een ode aan digitale atleten

De campagne rond de collectie brengt topgamers in beeld als digitale sporters van deze tijd. Onder hen Ana, Billy Mitchell, Scarlett, SonicFox en TenZ – allemaal bekend om hun uitzonderlijke vaardigheden in competitieve games. De beelden refereren op speelse wijze aan vintage Nike-campagnes uit de jaren 90, waarin toenmalige topsporters centraal stonden.

Nieuwe definitie van sport

De samenwerking tussen Nike en Martine Rose benadrukt hoe sport en gaming steeds meer in elkaar overvloeien. Waar sport draait om fysieke prestaties, gaat gaming om mentale scherpte, strategie en reflexen – waarden die volgens de ontwerpster even belangrijk zijn in het moderne sportlandschap.

De Nike x Martine Rose Sport-collectie 2025 is wereldwijd verkrijgbaar vanaf 30 oktober via nike.com en geselecteerde winkels.

author avatar
Dennis Sportcontent specialist & oprichter van Sport met Stijl
Dennis is afgestudeerd in Sports Management en schrijft al jaren over sportmode, prestaties en lifestyle. Als oprichter van Sport met Stijl deelt hij wekelijks zijn visie op stijlvolle sportkleding, innovatie in de sportwereld en trends die prestaties ondersteunen.