<meta name="tradetracker-site-verification" content="780597b8dc95061f2b710463471310d20bcca3f0" />
Spotify en Barça zetten Ed Sheeran in de spotlight voor El Clásico

De samenwerking tussen Spotify en FC Barcelona krijgt een nieuw muzikaal hoofdstuk. Voor de komende El Clásico verschijnt niemand minder dan Ed Sheeran op het blaugrana-shirt. Het logo van zijn nieuwste album Play prijkt op het tenue van de Barça Vrouwen tijdens hun wedstrijd tegen Granada CF op 19 oktober, en een week later op het shirt van de mannen in de Clásico tegen Real Madrid op 26 oktober in La Liga.
Een primeur voor Ed Sheeran
De Britse zanger, met meer dan 92 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify, is een logische keuze voor de nieuwe editie van de Spotify-shirts. Sheeran heeft wereldwijd 14 nummers in de befaamde Billions Club, de lijst van tracks die meer dan een miljard streams hebben behaald. Zijn nieuwste album Play is geïnspireerd op de energie van het leven en de muziekculturen die hij tijdens zijn wereldtournees heeft ervaren.
Muziek en voetbal als verbindende kracht
De samenwerking benadrukt hoe muziek en voetbal elkaar kunnen versterken. Net als Barça’s speelse en expressieve voetbalstijl, draagt Play de boodschap van vrijheid en verbinding uit. Ed Sheeran staat bekend om zijn liefde voor zowel de stad Barcelona als voor voetbal, waardoor deze samenwerking oprecht en authentiek aanvoelt.
In de voetsporen van muzikale iconen
Ed Sheeran volgt artiesten als Travis Scott, Coldplay, Karol G, The Rolling Stones, Rosalía en Drake op, die eerder hun logo’s op de Barça-shirts zagen schitteren. De samenwerking tussen Spotify en FC Barcelona blijft zo een creatieve brug slaan tussen muziekcultuur en sportbeleving.
Limited edition shirts en lifestylecollectie
Zoals gebruikelijk bij deze speciale releases, komen er gelimiteerde shirts beschikbaar.
- 1.899 exemplaren van het officiële wedstrijdshirt (Match Quality) worden verkocht.
- Daarnaast verschijnt een ultra-exclusieve serie van 22 shirts, gesigneerd door de basisspelers van zowel de mannen- als vrouwenteams.
- Voor het eerst zijn er ook 11 shirts gesigneerd door Ed Sheeran zelf.
Naast de wedstrijdshirts lanceert Barça een lifestylecollectie geïnspireerd op het visuele universum van Play, met twee T-shirts, een sweatshirt en een sjaal. De items zijn verkrijgbaar vanaf 15 oktober in de Barça Stores, de online winkel en de Nike Store op Passeig de Gràcia in Barcelona.
Ook digitaal: op Spotify en in games
De samenwerking gaat verder dan het veld. Ed Sheeran stelt een speciale Barça Matchday Playlist samen op Spotify, bedoeld om spelers en fans op te peppen voor de Clásico. Daarnaast zal het nieuwe shirt met het Play-logo ook te zien zijn in het spel KONAMI’s eFootball™, waar gamers het tenue kunnen gebruiken in hun virtuele wedstrijden.
Quotes van Ed Sheeran en de club
“Het zien van mijn nieuwe album Play op het Barça-shirt is een van die momenten die ik bijna niet kan geloven,” zegt Ed Sheeran. “Ik hou al mijn hele leven van voetbal, dus het brengen van mijn muziek naar zo’n iconisch podium betekent veel voor mij.”
Aanvoerder Robert Lewandowski voegt toe: “Ed’s nummers maken al lange tijd deel uit van onze kleedkamerplaylist. Het is echt bijzonder om zijn album op ons shirt te zien tijdens El Clásico.”
FC Barcelona’s general manager Manel del Río noemt de samenwerking “een perfect voorbeeld van hoe sport en muziek elkaar versterken”. Ook Spotify’s vice-president Marc Hazan benadrukt de authenticiteit van de samenwerking: “Ed’s liefde voor voetbal en zijn wereldwijde invloed maken dit tot een natuurlijke match.”